Uitzendbureau blijft belangrijk bij vinden baan
Een nieuwe baan vinden gaat het gemakkelijkste via je eigen netwerk. Op de tweede plaats staan vacaturesites als meest gebruikte manier om een baan te vinden. Op de derde plaats komen de uitzendbureaus. In de top-5 van kanalen om een nieuwe baan te vinden staan verder social media en het sturen van een open sollicitatie.
Dit blijk uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van de Intelligens Group. Elk kwartaal wordt onder ruim 15.000 personen dit onderzoek gedaan. Gevraagd wordt aan mensen die wisselden van baan via welk kanaal ze bij die baan terecht zijn gekomen.
Uitzendbureau belangrijk
Dit jaar zijn de uitzendbureaus iets minder doeltreffend om een baan te vinden. Een kleiner aantal werkzoekenden vond in 2019 via een uitzendbureau nieuw werk dan 2018: respectievelijk 9% en 10%. Desondanks blijft het uitzendbureau een belangrijk baanvindkanaal.
Uitzendbureaus spelen vooral een belangrijke rol bij het vinden van een baan voor praktisch- en middelbaar opgeleiden. Zij vinden vaker via het uitzendbureau een baan dan hoger opgeleiden; 14% van de vmbo’ers zegt via het uitzendbureau aan een baan te zijn gekomen, ten opzichte van 6% van de WO’ers.
Netwerk
21% van de Nederlanders die van baan wisselden vond in 2019 een baan via hun eigen netwerk. Dit is 2% minder dan vorig jaar, maar nog steeds is het eigen netwerk de meest succesvolle manier om een baan te vinden.
Vacaturesites effectief
Vacaturesites zijn steeds effectiever om een baan te vinden. In 2019 vond bijna 1 op de 5 Nederlanders (19%) die van baan wisselden via een vacaturesite hun nieuwe baan. Dit is meer dan een jaar eerder, toen kwam 16% van de Nederlandse beroepsbevolking via een vacaturesite aan een baan. De vacaturesite is als baanvindkanaal aan een opmars bezig.
Klaar om je eigen uitzendbureau te starten?
- In 5 stappen naar je eigen uitzendbureau
- Alle informatie die je nodig hebt
- Volledig gratis te downloaden